Aanmelden patiënt

Hoe en waar kan ik mijn patiënt aanmelden/verwijzen?

U kunt uw patiënt verwijzen via:

  • Digitaal: Zorgdomein / Ksyos / Edifact
  • Telefonisch: 020 590 55 55 of 088 505 12 02
  • Fax: 020 590 55 90

Verwijsbrief

Voor de aanmelding is altijd een verwijsbrief nodig. Het eenvoudigst kunt u de aanmelding via Zorgdomein (Ksyos/Edifact) laten verlopen.

Beschikt u hier niet over, dan kunt u hier een verwijsbrief downloaden. Het is de bedoeling dat u:

  • de verwijsbrief eerst opslaat en digitaal in Word invult
  • de verwijsbrief daarna uitprint en uw stempel en handtekening toevoegt
  • de verwijsbrief vervolgens faxt; In verband met de privacy van uw patiënt, wijzen wij u op de risico’s van het gebruik van onbeveiligde mailomgevingen
  • Veilig mailen van verwijsbrieven kan via ZorgMail. We zijn dan te vinden onder het emailadres arkincaa@ringamsterdam.nl.
  • In het formulier vindt u diverse grijze velden die ingevuld moeten worden om de verwijzing zo snel mogelijk te kunnen verwerken. Let op: in de verwijsbrief vindt u ook een drop down veld bij “Functie”.

Wij nemen na de aanmelding contact op met uw patiënt om een afspraak te maken.

Telefonisch contact

Voor telefonische collegiaal overleg belt u naar ons telefonisch spreekuur, elke werkdag, maandag tussen 14.45 en 16.00 uur, en dinsdag tot en met vrijdag tussen 14.00 en 16.00 uur op telefoon 020 590 47 10. Indien gewenst kunt u worden teruggebeld. Onze afdeling Centrale Aanmelding Arkin is elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur op 020 590 55 55.

Wachttijden in de GGz

Wachttijden in de GGzIn de gehele GGZ en ook bij een aantal onderdelen van Arkin lopen de wachttijden op. Te lange wachttijden hebben allerlei ongewenste effecten op zowel patiënt en zijn omgeving als verwijzer en ggz-behandelaar. Om de wachttijden zo snel mogelijk weg te nemen worden zowel op landelijk, regionaal als op instellingsniveau de oorzaken van de wachttijden onderzocht.

Enkele oorzaken van het oplopen van de wachttijden bij Arkin zijn:

  • Het aantal beschikbare behandelaren en personeelskrapte in de zorg
  • Toename van complexiteit en intensiteit van de zorgvraag o.a. door ambulantisering.

Uiteraard doen we er alles aan de wachttijden zo kort mogelijk te houden.
Per onderdeel heeft Arkin in kaart gebracht wat de oorzaken zijn en wat we kunnen beïnvloeden. Zo willen we onze GZ-psychologen opleiding uitbreiden en zetten we al langere tijd in op ‘gepast gebruik’ om niet langer te behandelen dan nodig. Verder passen we onze interne processen aan en zijn we in gesprek met de zorgverzekeraars.
Op de websites van onze onderdelen en op zorgdomein vindt u onze actuele, gemiddelde wachttijden.

Onze werkwijze

  • Novarum is er voor mensen vanaf 18 jaar.
  • Voor kinderen en jongeren onder 18 jaar heeft Arkin Jeugd & Gezin een gespecialiseerd aanbod.
  • Wij hebben het liefst dat er vóór de aanmelding overleg is tussen cliënt of verwijzer en een van onze behandelaren.
  • Graag ontvangen we voor het eerste gesprek gegevens over eventuele voorgaande behandelingen (uiteraard alleen met toestemming van de cliënt).
  • Voor aanmelding heeft de cliënt een schriftelijke verwijzing en verzekeringsgegevens nodig.

De intakeprocedure

Na een telefonisch interview kan worden ingeschat of de cliënt in aanmerking komt voor behandeling bij Novarum. Bij een positief oordeel volgen een of twee intakegesprekken voor de keuze van het juiste behandelprogramma. Afhankelijk daarvan volgt soms nog een gesprek met een psychiater, eventueel aangevuld met lichamelijk onderzoek. De intake wordt afgesloten met een adviesgesprek. Daarin bespreken de intaker en de cliënt de conclusies van de intake en gaan ze gezamenlijk na of het behandelvoorstel bij de cliënt past.

Vragen?

Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met de behandelaren of ons secretariaat. U kunt tijdens kantooruren bellen naar 020 590 47 10.

Menu